Een weblog van Michel Kuik over webdesign, usability en interactie ontwerp

Home Archief Abonneer op een RSS Feed en blijf op de hoogte

Boekbespreking: Google, het verhaal achter het mediasucces

30 december 2008

Enkele weken geleden kocht ik het boek Google, het verhaal achter het mediasucces. Ik weet iets van Google, maar dit is voornamelijk technisch. Natuurlijk heb ik gehoord van de Google Campus en de oprichters, maar het fijne ervan wist ik niet. De nieuwsgierigheid naar de Googleplex, de oprichters en de filosofie zorgde ervoor dat ik het boek begon te lezen. En nu volgt een korte review.

Het boek vertelt het verhaal van twee jongens, Larry en Sergey, die beide een eigenwijze kijk op de informatietechnologie hebben. Vanuit hun eigenwijsheid ontwikkelen ze op school een zoekmachine. Google. Het verhaal vertelt hoe verschillende bedrijven en mensen niet geloofden in zoektechnologiën; alles zal binnenkort toch overgaan in portals, dacht men toen. In zoekmachines zit geen geld. Hoe hebben Yahoo en Ask zich destijds zo kunnen verkijken?
Het boek gaat ook over Stanford. Een universiteit in Californië waar werkelijk alles mogelijk is. Om jaloers op te worden. Stanford is de eerste thuisbasis van Google. Hier wordt het fundament gelegd van de zoektechnologie, maar ook in de zoektocht naar investeerders.

Google is op dit moment natuurlijk de állergrootste website op het internet. Maar daarnaast heeft het nog een veel belangrijkere sociaal maatschappelijk doel: het geeft de gehele wereld – jong, oud, arm of rijk – toegang tot alle informatie op het internet. Dat twee jongens dit hebben weten te verwezenlijken is geen toeval. Hun talenten, eigenwijsheid en doorzettingsvermogen hebben hierbij een grote rol gespeeld. Niets lag voor het oprapen en concessies moesten soms worden gedaan. Maar desondanks is Google waar het nu is. Het boek beschrijft in een chronologische opbouw de weg naar het succes. De moeilijkheden onderweg, maar vooral ook de mogelijkheden.

Larry en Sergey zijn hun zoekmachine gestart omdat ze het beter wilde doen. Geen winst. Simpelweg: Beter zoeken voor iedereen. Deze – haast filosofische – gedachte komt gedurende het hele boek terug en gaat in de loop der jaren ook een rol spelen. Hoe gaan investeerders om met deze filosofie van de twee oprichters? Het zijn spannende momenten.

De conclusie

Hét grote minpunt van dit boek is de schrijfwijze. Ik heb slechts de Nederlandse vertaling gelezen en weet dus niet hoe het zich verhoud tot de originele versie. Maar er zitten een hoop kromme, rare zinnen in waar je je – met name tegen het einde van het boek – toch even doorheen moet worstelen. Volgens mij is zelfs de titel al verkeerd vertaald. Zonde!

Toch wil ik iedereen dit boek  aanraden – danwel de Engelse versie – te kopen en te lezen. Niet persé omdat je de geheimen van Google wilt kennen, maar omdat je geïnspireerd wil worden door de talenten van die twee jongens. De mogelijkheden die zij zien en kort daarna ook verwezenlijken. Het boek is ook aan te raden voor de non-geek. Nieuwe SEO en technologische termen worden prima uitgelegd.

Ben je het met me eens, of totaal niet? Heb je tips of advies? Ik ben benieuwd, laat hieronder jouw reactie achter

Andere artikelen uit de categorie Zoekmachine

Interessant artikel? Abonneer op de RSS Feed en blijf op de hoogte!